A stucni
az meg milyen állatfaj?
A stucni, azaz a kerékpár kormányszár (angolul: stem) felelős, hogy megfelelő összekötést biztosítson a kormány, és a váz között. Ez a stabil kormánytartás épp úgy szolgálja, mint a megfelelő ergonómiai szempontokat. Elsődleges szerepe van a kormányzásban, tehát nem elhanyagolható a jelentősége amellett, hogy megfelelő testtartást, és ezáltal a kényelmet is biztosítja.
Az első időkben ennek nem sok jelentőséget tulajdonítottak, egy bilinccsel oldották meg, más funkciója tulajdonképpen nem is volt.

A kerékpár feltalálása, 1817 óta sok sok évtizednek kellett eltelnie, hogy ez megváltozzon. Olyannyira, hogy apáink, nagyapáink is ezzel a megoldással épített kerékpárokon rótták az utakat. Manapság is lehet látni néhány régebbi kerékpárnál, ám a gyártásból már kiszorultak. A kerékpározás széles körű elterjedése, és sokrétű felhasználás tette szükségessé, hogy mind a kerékpárok felépítésében, mind a különböző alkatrészek kialakításában gyökeres változás váljon szükségessé. A mai időkig eljutottunk oda, hogy ha terepbringázást, vagy kényelmes túrázást szeretnénk egy sportosabb, tempósabb edzéssel váltani, akkor bizony több, különböző célra gyártott kerékpárra is szükségünk lehet.
Arról nem beszélve, hogy az emberek testalkata, a testarányok akár jelentős mértékben is eltérhetnek, a különböző kényelmi szempontok is új megoldásokat igényelnek. Ha fellapozzuk bármelyik kerékpár alkatrész gyártó cég katalógusát, máris láthatjuk a sok – sok különböző formájú, méretű és súlyú stucnit, amiből első ránézésre nehéz is kiválasztani, melyikre is lenne szükségünk.
Alapvető különbség, amiről beszélnünk kell, hogy ékes rögzítésű, vagy A-Head-es megoldással van-e dolgunk. Mindkét rögzítési megoldásban létezik fix, tehát meghatározott dőlési szögű, és állítható változat. Az állítható dőlésszögű megoldás vonzó lehet a laikus számára, hiszen az több, különböző magasság beállítását teszi lehetővé. A tapasztalat, hogy az egyszer jól beállított kormányszár további állítása általában szükségtelen, így ez a megoldás nem feltétlenül kellhet mindenkinek. Ugyanis, a rendszeres, tapasztalt bringás tudja, neki milyen hosszú, milyen dőlésszögű stucni a megfelelő, így akár a fix is megadja azt a kényelmet és stabilitást, amire szükség van.




Mielőtt tovább boncolnánk a témát, egy kis kitérő. Azt láthatjuk, hogy általában a kerékpár kormánya, és a kormányszár nem a legsűrűbben cserélt alkatrészek között található. A cikk olvasása közben elgondolkodhatunk, hogy vajon miért lehet szükség a kormányszár külön megvételére. Először is, ahogy fentebb tárgyaltuk, a felhasználások sokrétűsége, és időközben igényeink megváltozása is hozhatja. A korábban sportosabb kerékpározást felválthatja időben a kényelmesebb túrakerékpározás, vagy éppen fordítva. A megszokott, jól bevált kerékpárunkhoz ragaszkodunk, így azt csak tuningolni szeretnénk. Esetleg használtan, vagy akár újonnan is vásároltunk egy kerékpárt, de a kezdetben kényelmesnek tűnő testpozíció hosszú távon mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Egy új kerékpár vásárlása helyett ilyen apró változtatással is sokat léphetünk előre, hogy a kerékpározás igazi élménnyé váljon. A stucni cseréje egy gyakorlott szervizes kéz számára gyakorlatilag rutin feladat, így ha erre az elhatározásra jutunk, garantáltan nem kell napokat várnunk a kerékpárunkra.
A kényelmes pozíció elérése érdekében sok lehetőség akad. Akár a kormány pozíció magasságának állításával (az ékesnél ez viszonylag egyszerű), illetve a dőlésszög változtatásával. Az A-Head-es változatnál villanyak magasítással is lehet próbálkozni, amely egyenesebb testtartást fog eredményezni.
Amint láthatjuk, a kényelem, és az élménydús kerékpározás érdekében ma már a kerékpárépítésben a legapróbb részletekig eljutunk, a végletekig lehet változtatni, pontosítani a testtartást, és az üléspozíciót, így ha korábban volt is negatív tapasztalatunk, manapság már ilyentől egyáltalán nem kell tartanunk. A kerékpár, és annak egyes elemei kiválasztásánál a sok lehetőség a kevésbé gyakorlott kerékpárosoknál szakember segítségét jelenti. Ebben jó segítséget nyújthat korábbi tapasztalat, a saját igényeink ismerete.
A stucnik készülhetnek acélból, alumíniumból és karbonból. Az alumíniumon belül létezik 6061-es, 7050-es vag 7075-ös. Itt a különbséget az ötvözet és hőkezelés jelentheti. Főbb összetevőket az alumínium, a magnézium és szilícium jelenti, de vannak ötvözetek, amelyekhez rezet vagy cinket is adnak. A megmunkálhatóságot, és korrózió állóságot, vagy éppen a hegeszthetőséget és a tartósságot befolyásolják ezekkel. Laikus felhasználó számára nem jelent túl sok különbséget, meghatározott kategóriákban gyártott elemek a megfelelő teljesítményt fogják nyújtani. Ahogy eljutunk az acéltól az alumíniumon át a karbonig, az alkatrész súlyában is tapasztalunk változást. Aki sok kilométeren tempósabb kerékpározást szeretik, vagy esetleg versenyekre is járnak, bizony minden alkatrészen igyekeznek a grammokat csökkenteni. Az alkatrész anyaga itt jöhet komolyabban számításba. Ha hozzávesszük, hogy több alkatrész együttes cseréjével bizony akár kilogrammokat tudunk faragni, ami egy időre futott versenyen fontos, akkor beláthatjuk, hogy a felhasznált anyagok evolúciója egyre nagyobb jelentőséggel bír. Manapság egyre több amatőr versenyt is rendeznek, amelyeken gyakorlatilag bárki elindulhat, így válik a mindennapok részévé a újabb és újabb technológia.
Jó hír az általános felhasználóknak, hogy nem csak funkciójában, hanem a dizájnban is sokféle változat létezik, így kapható egyszerű fém színtől a feketén át akár más színben is. A külcsínre sokat adóknak így nem kell lemondani a kerékpárjuk egységes, szép kinézetéről sem.
Végezetül egy szó, az integrált kormányszárról. Manapság létező megoldás, néhány esetben speciális felhasználásra, a mindennapi kerékpározásban nem meghatározó. Az un. downhill (DH) felhasználás esetén szükség van extra merevségre melyek ezzel jelentősen tudnak növelni. Ezeket egyébként a kerékpárok többségére a speciális rögzítés miatt nem is lehet felszerelni, így akinek ilyenre van szüksége, az általában tisztában van a kerékpárja felhasználását illetően.
A stucnik kiválasztásánál jelentkező szempontok:
- rögzítési módja: ékes, vagy A-Head-es;
- a gyártó: sokan ragaszkodnak az általuk jól ismert márkához, így egy aránylag széles gyártói paletta között böngészhet;
- alapanyag: acél, alumínium, karbon;
- dőlésszög: itt meglepően széles skálát találunk akár a negatív tartománytól indulva;
- villanyak átmérő: fontos a rögzítés szempontjából;
- kormánybefogó átmérő;
- a stucni (kormányszár) hossza alapján: a hosszabb inkább előredőlt testhelyzetet, a rövidebb egyenesebb tartás eredményz;
- szín, és a formavilág.
Ahogy látjuk, az egyik legkevesebb figyelmet kapó alkatrész is milyen sokrétű tud lenni, és egyáltalán nem mindegy az új kerékpárunk kiválasztásánál, hogy az milyen alkatrészekkel szerelt, és milyen tulajdonságokkal bír. Amikor megvan az elhatározás a fenti szempontokat figyelembe véve egészen biztos, hogy jó döntést fogunk hozni. A megfelelően kiválasztott kormányszár a kerékpározás élményét jelentősen növeli.
A cikk egyes részei, vagy egésze a forrás megjelölésével szabadon felhasználható.
Szerző: Karikázzunk