A bowden
Sokszor kevés figyelmet, és hangsúlyt kap a kerékpárok bowdenezése, annak minősége, és állapota. Amennyiben erre is fordítunk némi figyelmet, a kerékpározás zökkenőmentessége, élménye is változni fog. A szisztéma magyar neve egyébként tokos huzal, de egyébként ezt talán ma már nem használja senki. A technológia közel 100 éve létezik, amit E. M. Bowden nevű úr szabadalmaztatott.
A bowdenek alap funkciója, hogy kényelmes kormányfogásból lehessen a kerékpárt üzemeltetni, a fékezést, és a váltást megoldani. Kezdetben, amikor megjelentek az első váltók, a gyártók előszeretettel alkalmazták a kerékpárvázon rögzített fokozat nélküli frikciós váltókat, amelynek használatakor el kellett engedni a kormányt, le kellett nyúlni a vázhoz, és ott kellett valamilyen pozícióba állítani azt. Lévén az fokozat nélküli volt, nem is ment olyan gyorsan, mint manapság az indexes, pozicionált váltók.

Bár a bowdenezés alapvetően nem igényel karbantartást, érdemes odafigyelni az állapotára. A bowdenek minőségtől függően hajlamosak a rozsdásodásra. A berozsdásodott, netán berohadt bowden problémáját talán nem kell ecsetelni. Az sokszor nehezebben, vagy egyáltalán nem akar futni a házban. Sajnos találkozni olyan kerékpárossal, aki ilyenkor egyszerűen kikötötte a féket, és úgy tekert vele. Sajnos itt a probléma nincs megoldva, arról nem beszélve, hogy a KRESZ előírásai szerint két működő fék kell kerékpárra. A rozsdásodás mellett az elkoszolódás, a kopás és az un. kiszőrösödés is, mint veszély, problémát jelent. Hajlamos ilyenkor megszorulni, így lassabban, vagy egyáltalán nem mozogni. Ilyenkor a váltó nem oda, vagy egyáltalán nem vált, esetleg a váltás késlekedik a váltókar működtetéséhez képes. Ezek mind figyelmeztető jelek.
Ilyenkor biztos, hogy cserélni kell. Jó-jó, de milyet? Az átlag felhasználó annyit tud, cserélni kell, bowden-bowden, boltba be, amilyet kapni, olyan lesz. A bowdenek között is van azonban minőségi különbség.
Hogyan válasszuk ki a számunkra megfelelő bowdent?
- Először is, mihez kell. Kétféle létezik,
váltó, és fék bowden.
A két bowden mind átmérőben, mint rögzítő fej kialakításában különbözik, így egymással nem csereszabatosak.
- Másodszor melyikhez kell. Létezik
az első rendszerhez, és a hátsó rendszerhez külön. Ezek csak hosszában térnek el. Ha valaki a hátsó rendszerhez vesz jobban jár, mert ha az elsőre szeretné felszerelni, csak egy megfelelő szerszámmal méretre kell vágni, és az működni fog.
Ezen túlmenően vannak minőségi különbségek is. Létezik:
- sodrott galvanizált, vagy rozsdamentes, és
- köszörült galvanizált, vagy rozsdamentes is.
A következő szint jelenleg a piacon a köszörült – rozsdamentes – és teflonos. Ezzel lesz garantáltan olyan a rendszer, amely zökkenőmentesen, pontosan, és hosszú távon tenni fogja a dolgát, a legkisebb probléma nélkül. Az abszolút kategória győztes, a köszörült – rozsdamentes – polírozott – polymer bevonatos – hatszögszálú. Amíg az első, a legolcsóbb, leginkább használatra nem ajánlott hajlamos arra, hogy önmagát ledarálja, addig a csúcs egészen biztos, hogy vígan, és pontosan dolgozik jó sokáig.
Természetesen a gyártási, minőségi különbségek az árakban is különbséget jelentenek . Míg az egyszerű, soha nem ajánlott kategória 1-200 forint körül mozog, addig a csúcs akár több ezer forintos is lehet. Sokan úgy vannak ezzel a kérdéssel, hogy csak egy egyszerű drót, ők bizony nem adnak ki többet pár száz forintnál. Természetesen lehet így is, de ha a bringákat rendszeresen használjuk, amelynek során az ki van téve az időjárás zordságának is, úgy bizony ne csodálkozzunk, ha rövid időn belül váltási, vagy egyéb problémák jelentkeznek.
Ahogy láthatjuk a kerékpár bowden sem csak egy drót, fontos szerepe van a kerékpár működésében, ráadásul egy fék megfelelő működése életet is menthet. Mindenképpen figyeljünk arra, hogy mindig megfelelő minőségű, és állapotú bowden dolgozzon a bringákon.
Ha tanácsra van szükséged, ne hezitálj, vedd fel velem a kapcsolatot!
Szerző: Karikázzunk